سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شکیبایی، برترین خصلت و دانش، برترین زیور و عطاست . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 92 شهریور 12 , ساعت 2:40 عصر

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری اولین دوره تربیت معلم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با حضور بیش از 500 نفر خبر داد.

مرتضی خدمتکار، رئیس اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن اعلام این خبر افزود: طی سال‌های گذشته موسسات فرهنگی قرآن و عترت، موضوع توجه به معارف اهل بیت(ع) اعم از روایت، عترت، حدیث و نهج‌البلاغه نقش پررنگی نداشته است، البته در این بین موسسات کمی بود که کار خود را انجام داده‌اند و باید گفت تعداد آنها انگشت ‌شمار است.

خدمتکار توضیح داد: مفاهیم، حفظ نهج‌البلاغه یا صحیفه سجادیه از جمله موضوعات جدی بود که طی دو سال گذشته به آن پرداخته شد تا آموزش‌های قرآن در کنار آموزش‌های عترت ارائه شود و با تاخیری کار امسال آغاز شد و دلیل این تاخیر این بود که ابتدا منبع آموزشی این رشته تدوین شود.

رئیس اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خوشبختانه منبع آموزشی این رشته به مرحله چاپ رسیده است و می‌توانیم ادعا کنیم که برای اولین بار به صورت فراگیر و گسترده دوره‌های عمومی آموزش مفاهیم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار می‌شود.

وی افزود: از آنجا که این کار برای اولین بار انجام می‌شود، لازم است که ما تعدادی از معلمان و مربیان را آموزش دهیم تا بتوانیم دوره‌های فراگیر آن را در سراسر کشور برگزار کنیم که به صورت متمرکز نفراتی زیر نظر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این دوره‌ها را سپری می‌کنند.

خدمتکار عنوان کرد: افرادی که در دوره‌های تربیت معلم بتوانند حد نصاب نمرات را کسب کنند، از ابتدا مهرماه دوره‌های آموزش عمومی ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه را در سطح موسسات قرآنی کشور تدریس خواهند کرد، قابل توجه است که این هزار نفر منحصر در موسسات قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بلکه طی تعاملی که با اتحادیه موسسات قرآنی مردم‌نهاد داشتیم، تمام موسسات قرآنی کشور شامل سازمان تبلیغات اسلامی نیز می‌توانند در این دوره‌های تربیت مربی شرکت کنند، اما مجری و گردآورنده محتوایی و برگزار کننده آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. دوره‌های مربوط به موسسات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی 26 مهرماه در اردبیل برگزار می‌شود.

وی افزود: اولین دوره تربیت معلم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه توسط اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ویژه مربیان موسسات و مراکز قرآنی کشور از شنبه، 16 شهریور ماه در اردوگاه حضرت نرجس(س) مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.

خدمتکار اعلام کرد: 300 نفر از قبول‌شدگان در آزمون ورودی از 16 استان به مدت سه روز از تاریخ 16 شهریورماه و 300 نفر از 16 استان دیگر از تاریخ 20 شهریورماه پس از گذراندن این دوره؛ تدریس دوره‌های آموزش عمومی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را در موسسات قرآنی آغاز می‌کنند.

رئیس اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: افراد شرکت ‌کننده با گذراندن 32 ساعت آموزش حضوری و 72 ساعت آموزش غیر حضوری ضمن دریافت گواهی‌نامه گذراندن این دوره، مجوز برگزاری دوره‌های آموزش عمومی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را أخذ می‌کنند.

 وی در خصوص اساتید این دوره‌ها عنوان کرد: فقیهی‌مجد، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، موحد بیدگلی و محمد‌مهدی علیقلی از اساتیدی هستند که به آموزش سر فصل‌هایی از جمله آشنایی با نهج‌البلاغه، شرح و تفسیر نهج‌البلاغه، ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه، معارف نهج‌البلاغه، پژوهش در نهج‌البلاغه و ... می‌پردازند.

رئیس اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دو جلد کتاب تحت عنوان درس‌نامه نهج‌البلاغه که محور آنها حکمت‌های نهج‌البلاغه و یک جلد درس‌نامه صحیفه سجادیه منابع در نظر گرفته شده برای دوره‌های آموزش عمومی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است که تولید معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.


دوشنبه 92 شهریور 4 , ساعت 3:59 عصر

خبرگزاری شبستان: جلسه شرح صحیفه سجادیه امروز 4 شهریور در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با حضور حجت الاسلام حاج علی اکبری برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، جلسه شرح صحیفه سجادیه توسط حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، رییس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد امروز دوشنبه راس ساعت 19 تا اذان مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه کوچه صیرفی پور برگزار می شود.

شایان ذکر است امکان نگهداری کودکان توسط مربیان مهد در هنگام برگزاری این مراسم مهیاست.


دوشنبه 92 شهریور 4 , ساعت 2:51 عصر

نرم افزار فیض تمام حاوی سه گنجینه معنوی قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه از سوی یک مرکز حوزوی تهیه و ارائه شد.به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، ترتیل کامل قرآن کریم، ترجمه آیت ا.. مکارم به صورت گویا، گویش کامل نهج البلاغه و نیایش های صحیفه سجادیه، متن کامل قرآن کریم با ترجمه و تفسیر فارسی و عربی، متن کامل نهج البلاغه با ترجمه از جمله بخش های این نرم افزار است. 

3 شرح فارسی و 2 شرح عربی، متن کامل صحیفه سجادیه با 3 ترجمه، 3 شرح فارسی و 2 شرح عربی، معجم الفاظ قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، جستجوی دقیق در متن ترجمه ها و شرح ها از دیگر امکانات این نرم افزار است.

 

 


دوشنبه 92 شهریور 4 , ساعت 2:45 عصر

خبرگزاری ایمنا: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تربیت 10 هزار استاد نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در سال جاری خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از کاشان، حجت الاسلام حمید محمدی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توجه به کتاب ارزشمند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در دستورکار فعالیت های امسال معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرارگرفته است.

وی بر جریان سازی آموزش نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در جامعه تاکید کرد و گفت: در بسیاری از برنامه ها و محافل برگزار شده با جمعیت الای 500 نفر تنها یک یا دو نفر مدعی شدند دو بار نهج البلاغه و یکبار صحیفه سجادیه را از ابتدا تا انتها مطالعه کرده اند.

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جایگاه نهج الباغه و صحیفه سجادیه در جامعه به درستی تبیین نشده است، گفت: برای ترویج و توسعه فرهنگ نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در جامعه و محرومیت زدایی این دو کتاب شریف باید تلاش بیشتری داست.

وی، یکی از راهکارهای اساسی برای محرومیت زدایی از نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را توجه به امر آموزش اعلام کرد و افزود: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد در یک حرکت نظامند و بسیار گسترده جریان سازی آموزش نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را هدف تربیت استاد نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در دستور کار خود قرارداده است .

محمدی از تربیت 10 هزار استاد نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در سال جاری خبرداد و گفت: این 10 هزار استاد نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در کنار 30 هزار استاد قرآن فعالیت خواهند داشت.

 

 


شنبه 92 شهریور 2 , ساعت 6:6 عصر

پدید آورنده : حامد براتی

 دعا، پیوندی عمیق میان انسان و پروردگار است که اثر تربیتی و سازندگی مهمی در روح آدمی دارد. به همین دلیل، دعا در اسلام و دیگر ادیان آسمانی، جایگاه ویژه ای دارد.

دعاهای امام سجاد(ع) از عمیق ترین و پرمفهوم ترین ادعیه و مناجات هایی است که از پیشوایانمان به ما رسیده و در میان بشر موجود است. از طرفی، این دعاها تنها سلاح برنده و مؤثر امام سجاد(ع) بوده است و آن حضرت در برابر سیل هجوم ستم و تجاوز و انحراف حاکمان وقت، رسالت الهی و نورانی خود را در قالب دعا متبلور ساخت؛ زیرا امام سجاد(ع) در آن دوران اختناق همواره زیر نظر حاکمان اموی بود و آمدوشد حضرت را به شدت کنترل می کردند. آنها، آن بزرگوار را خانه نشین کرده و در خانه ایشان را به روی شیعیان بسته بودند و نمی گذاشتند مردم به راحتی از معارف الهی امام استفاده کنند.

دعاها و مناجات های این امام همام، به نام صحیفه سجادیه معروف است و پس از قرآن و نهج البلاغه، بزرگ ترین و غنی ترین گنجینه حقایق و معارف الهی به شمار می رود، به طوری که بزرگان شیعه آن را اخت القرآن، انجیل اهل بیت(ع) و زبور آل محمد(ص) نامیده اند

ادامه مطلب


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ