سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قصه گوی شبی خوشتر از دانش، نیست . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 92 آذر 20 , ساعت 2:56 عصر

عنوان: بررسی آثار تربیتی حمد و شکر در آیات و روایات (با تأکید بر صحیفه سجادیه) 

 پژوهشگر: الماسی، نرگس

دانشگاه: اصول الدین

دانشکده: اصول الدین قم

سال: 1384

مقطع: کارشناسی ارشد

استاد راهنما: نجارزادگان، فتح الله

کلیدواژه: -

چکیده:

این تحقیق سعی دارد به شیوه تبیینی موضوع بررسی آثار تربیتی "حمد و شکر " را مورد تحلیل و بررسی قراردهد. هدف از تحقیق: آشنا شدن با مفهوم «حمد و شکر» و آثار ارزشمند تربیتی آن دو، در زندگی انسان، به جهت بهره برداری از نتایج سودمند آن می باشد. در این راه از آیات قرآن کریم و تفاسیر، روایات، مخصوصاً صحیفه سجادیه و شروح آن و کتب اخلاقی موجود، کمک گرفته شده است. شمار منابع مورد استفاده جهت این تحقیق، بیش از هشتاد منبع تفسیری، روایی، اخلاقی .. می باشد. پایان نامه به (نه) فصل تقسیم می شود، و در هر فصل از بعدی به کند و کاو موضوع می پردازد. فصل اول: به کلیات اختصاص داشته و به بیان؛ مقدمه، تبیین مسئله، پیشینه تحقیق، سؤالات اصلی ـ که مهمترین آن؛ سؤال از آثار تربیتی حمد و شکرمی باشد ـ سؤالات فرعی، فرضیه پژوهش، روش تحقیق که کتابخانه ای با روش فیش برداری می باشد، محدودیتهای پژوهش، و تعریف اصطلاحات تربیت، حمد، شکر، پرداخته است. از آنجا که در اصطلاح، حمد؛ مساوق شکر محسوب می شود، و به لحاظ تفاوت استعمال آن دو، در متون دینی(مخصوصاً صحیفه سجادیه) ناچار شدیم که در ابتدا هر یک از این دو واژه را جداگانه مورد بررسی قرار داده و سپس به بیان نحوه ارتباط حمد و شکر، و آثار آنها پرداختیم. فصل دوم: با عنوان بررسی و تحلیل «حمد» به معنای لغوی و اصطلاحی، و پیشینه و بیان حقیقت حمد، و حکمت نقل حمد از زبان حق تعالی می پردازد. در ادامه به پیوند حمد و توحید و ارزش آن اشاره می کند و با بیان گستره حمد در زندگی به پایان می رسد. فصل سوم: به بیان منشأ حمد که « معرفت» است و راههای معرفت شامل: راه حس، عقل، دل، و مراتب معرفت و برترین مرتبه آن و پیوند معرفت با حمد می پردازد. فصل چهارم: با عنوان بررسی و تحلیل «شکر» به معنای لغوی و اصطلاحی، فضیلت، حقیقت، عامل، و لزوم شکر، اختصاص دارد. فصل پنجم: به بیان مراتب شکر ـ کمترین و بیشترین ـ و پیوند شکر با توحید، و در نهایت به نحوه ارتباط حمد با شکر، می پردازد. فصل ششم: از اصلی ترین فصل های تحقیق است که به معرفی «آثار تربیتی حمد» که شامل دو بخش: الف) بهره مندی از آثار اخلاص و کسب مقامات برتر معنوی(توکل، رضا، تسلیم) ب) پالایش رذایل اخلاقی(تکبر، غرور، بخل، طمع، حسد، حرص) در سایه کسب معرفت نسبت به اسماء و صفات حمیده حق، پرداخته است. لازم به ذکر است که در فصل بررسی آثار، از بیانات ارزشمند امام سجاد(ع) به خوبی استفاده شده است. فصل هفتم: فصل هفتم نیز مانند فصل ششم، از اهمیت برخوردار است، و به معرفی « آثار تربیتی شکر» شامل دو بخش: بخش اول شامل: الف) بهره مندی از آثار ذکر ب) تقوامداری، ج) قناعت ورزی و آثار آن، بخش دوم شامل: الف) مسئولیت پذیری در ادای حقوق، ب) انفاق گری و رفع نیازهای اجتماعی، می پردازد. لازم به ذکر است که بخش اول شامل آثار فردی است که از طریق ارتباط بنده با خدا ایجاد می شود. و بخش دوم شامل آثار اجتماعی است که از طریق رابطه انسان با انسانهای دیگر ایجاد می شود. و در پایان فصل، به نمونه هایی از سیره شاکران، اشاره شده است. فصل هشتم: به معرفی « کفران » و عوامل آثار زیانبار آن همچون: رذایل اخلاقی و نتیجه سرکشی اقوام و افراد ناسپاس می پردازد. فصل نهم: فصل پاسخ به سؤالات اصلی و فرعی و اسنتتاج می باشد.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

عنوان: توحید در صحیفه سجادیه 

پژوهشگر: نقد علی، زهرا

دانشگاه: اصول الدین

دانشکده: اصول الدین

سال: 1381

مقطع: کارشناسی ارشد

استاد راهنما: عابدی، احمد

کلیدواژه: -

چکیده:

شخصیت ملکوتی ائمه معصومین (علیهم السلام) درابعاد مختلف راهگشای شیعیان ایشان و شیفتگان حقایق معنوی و علمی است. فرمایشات سید الساجدین، امام زین العابدین، (علیه السلام) که بیشتر به صورت ادعیه و مناجات و راز ونیاز ایشان در تاریکی ظلمت اموی از چشمی گریان و دلی سوزان سر چشمه می گرفته و عمدتاً در زبور آل محمد، صحیفه سجادیه، جمع گردیده، بعنوان اخت القرآن جلوه خاصی دارد چرا که هم از نظر فصاحت و بلاغت در زبان عرب درجه بالایی دارد و هم اینکه معارف بسیار والای عرفانی و اعتقادی و اجتماعی را در بر می گیرد و از این رو در این مجموعه سعی شده تا بینش توحیدی آن امام همام از میان ادعیه صحیفه سجادیه بر گرفته شده وبه صورتی مستقل همراه با بعضی شواهد قرآنی و شروح فلسفی ارئه شود.

----------------------------------------------------------------------------------------

عنوان: تجلی قرآن در صحیفه سجادیه 

 پژوهشگر: رحیمی، سلمان علی

دانشگاه: مرکز جهانی علوم اسلامی

دانشکده: مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی

سال: 1385

مقطع: کارشناسی ارشد

استاد راهنما: احسانی‏فر، محمد

کلیدواژه: -

چکیده:

این رساله با عنوان «تجلّی قرآن در صحیفه سجادیه» به بازنمایی جلوه‏هایی از قرآن مجید در صحیفه سجادیه پرداخته و در چهار فصل تنظیم شده است: در فصل نخست، ضمن اشاره به طرح تحقیق و مسائل مربوط به آن، مفاهیم کلیدی موضوع نیز مطرح شده است. سپس با اشاره به زندگانی امام سجاد، صحیفه سجادیه ـ که برگرفته از اندیشه و افکار قرآنی آن حضرت است ـ به عنوان یکی از متون اصیل اسلامی معرفی شده است. در فصل دوم با توجه به عمق ارتباط صحیفه سجادیه با قرآن، به ذکر نمونه‏هایی از بهره گیری‏ها و اثرپذیری‏های کلام امام سجاد× از قرآن کریم و شیوه‏های آن، پرداخته شده است. در فصل سوم با توجه به این که امام زین العابدین(ع) از مفسران و ترجمان واقعی وحی است به نمونه‏هایی از بینش تفسیری آن حضرت از قرآن کریم اشاره شده است. در فصل چهارم مباحثی از قبیل: عناوین و اوصاف قرآن کریم، نزول قرآن کریم، گستره هدایتی قرآن کریم، نیازمندی قرآن به تفسیر، حاملان و مفسران قرآن، مصونیت قرآن از تحریف و... بررسی شده است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ